Aktorka Ai Weiwei ostrzega przed arogancją w „trudnych” czasach

WENECJA, Włochy (AP) – Chiński dysydent i artysta Ai Weiwei ostrzega przed arogancją w „tak trudnych czasach” swoją pierwszą szklaną rzeźbą, wykonaną na weneckiej wyspie Murano, z niepokojącym podtytułem: „Latin Memento Mori for „Pamiętaj, musisz umrzeć.”

Na Ukrainę spadają rosyjskie bomby. Chiny demonstrują swoją potęgę militarną w Cieśninie Tajwańskiej. Migranci często giną na morzu, gdy toną łodzie przemytników. Ziemia ociepla się, powodując susze, zapadanie się lodowców i gwałtowne burze. Pandemia trwa.

Rozmawiamy o wielu rzeczach. Mówimy o imigrantach, o śmierci, o wojnie, o wielu, wielu sprawach, Aye powiedziała w piątek agencji Associated Press w Wenecji.

Stojący obok jego 9-metrowego (29,5-stopowego) posągu z czarnego szkła, który waży prawie 3 tony, wisi nad nawą główną bazyliki San Giorgio Maggiore, znajdującej się przy Piazza San Marco w Wenecji. Zatytułowany „Ludzka komedia: Memento Mori” posąg jest centralnym punktem wystawy Ai w kościele, która zostanie otwarta w niedzielę.

Ogromne wiszące dzieło sztuki jest częściowo żyrandolem, częściowo kością, z misternie uformowanymi szklanymi szkieletami i czaszkami, zarówno ludzkimi, jak i zwierzęcymi, zrównoważonymi wytłoczonymi na szkle ludzkimi organami i rozproszonymi podobiznami logo ptaka Twittera i kamerami monitorującymi, wskazówką na ciemniejszą stronę technologia.

„Widzimy, że środowisko całkowicie znika, niszczone przez wysiłki ludzi… i doprowadzi to do znacznie większej katastrofy lub głodu. Lub wojna, istnieje potencjalny konflikt polityczny między Chinami a Zachodem, ponieważ Chiny zapewniają większą kontrolę nad Hongkongu i grozi przejęciem Tajwanu” – powiedział Ai.

„Musimy przemyśleć istoty ludzkie i legalność w środowisku. Czy naprawdę zasługujemy na tę planetę, czy jesteśmy po prostu krótkowzroczni i rasistowscy? Egoizm sam w sobie jest bardzo wymagający” – dodał artysta.

W galerii znajdują się również mniejsze szklane rzeźby. Jeden z Ai przedstawia się jako więzień, nawiązując do miesięcy spędzonych w chińskim więzieniu w 2011 roku. Inny nałożył swoją oszpeconą twarz na replikę XVIII-wiecznego posągu zatytułowanego „Alegoria zazdrości”. Na ścianach sąsiednich sal znajdują się repliki dzieł sztuki z klocków Lego ze słynnymi obrazami i chińskimi znakami zodiaku.

READ  Amerykańskie ataki powietrzne na Bliskim Wschodzie w związku z trwającą wojną między Izraelem a Hamasem

Ai powiedział, że wierzy, iż rosyjska inwazja na Ukrainę dała chińskim władzom „potencjalny model” zrozumienia, w jaki sposób taki proces może nastąpić na Tajwanie, nie stanowiąc zachęty ani ostrzeżenia.

„Myślę, że Chiny są częścią globalnej walki o władzę, która odzwierciedla nasze współczesne rozumienie i klasyczne pojęcie tego, kto ma prawo do czego” – powiedział. To, co dzieje się w rosyjskim konflikcie i na Ukrainie, być może daje Chinom jasny trening mentalny na temat tego, co chcą robić na Tajwanie, jeśli to konieczne. ″

Ale artysta mówi, że jakakolwiek chińska inwazja na Tajwan byłaby błędem i niezrozumieniem historii Tajwanu.

Chińczycy uważają, że Tajwan należy do Chin, ale w rzeczywistości Chiny i Tajwan są od siebie oddzielone od ponad 70 lat. Powiedział, że mają własną strukturę społeczną, która jest bardziej demokratyczna i spokojniejsza niż w Chinach. Wszelkie posunięcia Chin zmierzające do przejęcia Tajwanu siłą doprowadzą do „ostatecznej walki”.

Walkę w Chinach postrzega jako walkę o legitymizację kontroli władz, podczas gdy wyzwaniem na Zachodzie jest ciągła potrzeba obrony demokracji, a wraz z nią wolności słowa. Powiedział, że piętą achillesową Zachodu jest jego ekonomiczna zależność od taniej produkcji w Chinach.

„Dlatego Chiny są tak ufne” – powiedział Ai. „Wiedzą, że Zachód nie może żyć bez Chin”.

Przytaczał przykłady hipokryzji Zachodu, w tym festiwale w Europie i Stanach Zjednoczonych, odrzucające filmy, które nakręcił podczas pandemii, przedstawiające pierwsze zamknięcie w Wuhan i walki w Hongkongu.

Po chwaleniu filmów, powiedział Ai, festiwale w końcu dają „ostatnie słowa, nie możemy ich pokazać”, z obawy przed utratą dostępu do chińskiego rynku.

Stwierdził, że jego dzieło porusza się płynniej, bo jego język artystyczny jest trudniejszy do interpretacji.

„Moja praca dotyczy nowego słownictwa, więc trudno jest komuś, kto nie ma absolutnie żadnej wiedzy. Ai powiedział, że wymaga to nauki. Nie tworzę utworu, aby zadowolić publiczność. Ale zawsze chcę powiedzieć coś koniecznego. ”

READ  Indonezja potrzebuje domów odpornych na trzęsienia ziemi. Ich zbudowanie to nie lada wyzwanie

Turyści spacerujący z tramwaju wodnego byli zadowoleni, że znaleźli wystawę słynnego artysty-dysydenta.

„To metal? Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem to, myślałem, że przedstawia piekło” – powiedział Kenneth Cheung, obywatel Hongkongu mieszkający obecnie w Toronto w Kanadzie, gdy oglądał majestatyczną szklaną rzeźbę. „Będąc w kościele, jest silniejszy i bardziej potężny.”

Ukończenie posągu mistrza zajęło trzy lata przy pomocy artystów w studiu szkła Murano przy użyciu trzech technik: tradycyjnego dmuchanego szkła Murano, form woskowych i form wtryskowych. Właściciel studia, Adriano Beringo, powiedział, że przez lata śledził Ai, aby zapewnić współpracę z artystą, którego szanuje ze względu na jego silne przekonania polityczne.

„Pokazuje jego twarz. Nie ukrywa się. Jest gotów zaryzykować życie i zrobił to w Chinach” – powiedział Beringo.

Wystawa potrwa do 27 listopada w Wenecji. Stamtąd wisząca rzeźba trafi do Muzeum Designu w Londynie, a potem miejmy nadzieję, że ją kupisz, powiedział Beringo.

„To musi być duże muzeum. W przeciwnym razie, jak można zachować takie dzieło sztuki?”, powiedział.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *