Departament Sprawiedliwości ma zamiar złożyć pozew antymonopolowy przeciwko grupie rozrywkowej Live Nation już w czwartek, co CBS News potwierdziło wiele źródeł zaznajomionych ze sprawą.
Do rządu federalnego dołączy kilku stanowych prokuratorów generalnych. Oczekuje się, że powodowie zakwestionują praktyki spółki dominującej Ticketmaster i mogą próbować wymusić zmianę sposobu prowadzenia działalności przez tę firmę, podają źródła. W wielu przypadkach, gdy Departament Sprawiedliwości składa pozwy w związku z kwestiami antymonopolowymi, stara się, aby sędzia wymusił zbycie spółki lub zmianę sposobu jej działania.
Ministerstwo Sprawiedliwości odmówiło komentarza. Live Nation nie odpowiedziało na prośbę CBS News o komentarz.
O postępowaniu antymonopolowym jako pierwszy poinformował „The Washington Post”.
Posunięcie to następuje po śledztwie prowadzonym przez Wydział Antymonopolowy Ministerstwa Sprawiedliwości, które trwało latami. W 2022 roku CBS News potwierdziło, że Departament Sprawiedliwości badał już firmę i jej jednostkę Ticketmaster przed katastrofalnym złym zarządzaniem przez firmę sprzedażą biletów na trasę Eras Tour Taylor Swift.
W listopadzie 2022 r. Ticketmaster Zepsuł się podczas przedsprzedaży na trasę Eras, rozgniewało fanów, którzy czekali godzinami na bilety, ale po to, by się rozczarować.
Dochodzenie departamentu skupiło się na tym, czy Live Nation wykorzystywało swoją dominację na rynku w branży biletowej.
Wydział Antymonopolowy Departamentu Sprawiedliwości skontaktował się z klubami muzycznymi i uczestnikami branży biletowej, aby dowiedzieć się więcej o metodach Live Nation i sprawdzić, czy firma je stosuje. Miał monopol według dziennika „New York Times”, który jako pierwszy poinformował o dochodzeniu, wpływ na branżę.
Na przesłuchaniu w Senacie w styczniu 2023 r. artyści zeznawali o kontroli Live Nation nad nimi. Clyde Lawrence z zespołu Lawrence’a zeznał, że siła Live Nation leży w tym, że jest promotorem, miejscem i firmą sprzedającą bilety.
„Ponieważ Live Nation jest właścicielem sali, zapewnia pieniądze na występ i sprzedaje bilety, ma ogromną władzę w negocjacjach z artystami” – powiedział komisji, podając przykład: Na jeden występ Lawrence ustalił cenę biletów na 30 dolarów. Po tym, jak Ticketmaster dodał 40% opłaty, fani płacili 42 dolary za bilet. Po opłaceniu obiektu zespół otrzymał 12 dolarów za bilet, z czego około połowa została przeznaczona na pokrycie kosztów trasy.
„To daje nam 6 dolarów za ośmioosobowy zespół – przed opodatkowaniem – i musimy także płacić za własne ubezpieczenie zdrowotne” – powiedział Lawrence.
Na długo przed fuzją Ticketmaster z Live Nation w 2010 r. Pearl Jam złożył podobną skargę przeciwko Ticketmaster przed Kongresem w 1994 r., utrzymując, że wyłączny kontrakt firmy biletowej z większością miejsc premierowych w kraju nie daje artystom i fanom żadnego wyboru przy kupnie i sprzedaży biletów.
Pearl Jam próbował koncertować w miejscach nie kontrolowanych przez Ticketmaster, ale nie udało mu się to. Zespół również złożył pozew przeciwko Ticketmasterowi, ale ostatecznie przegrał bitwę. Również grupa kupujących bilety Bezskutecznie pozwał Ticketmaster Associated Press donosi, że w latach 90. firma rzekomo zmonopolizowała sprzedaż biletów.
Claire Hymes i Irina Ivanova wniosły swój wkład w powstanie tego raportu.
„Guru Internetu. Przedsiębiorca. Znawca muzyki. Przyjazny ewangelista kawy”.