Po prawie trzech dekadach zakończyła się jedna z najbardziej udanych relacji biznesowych w sporcie.
miesięcy napięte negocjacje Producent gier wideo Electronic Arts i FIFA, światowy organ zarządzający piłką nożną, zakończyły się bez porozumienia w sprawie rozszerzenia partnerstwa, które nie stworzyło tak popularnej gry, jak fenomenu kulturowego.
Obecna umowa, która miała wygasnąć po tegorocznym mundialu w Katarze, została zrewidowana, aby startować w Pucharze Świata Kobiet przyszłego lata. Firma powiedziała, że po zakończeniu tego turnieju 150 milionów graczy w gry wideo FIFA będzie musiało przyzwyczaić się do nowej nazwy serii: EA Sports FC.
Sama gra niewiele się zmieni. Większość najsłynniejszych klubów i gwiazd świata będzie nadal dostępna dzięki osobnym umowom licencyjnym z ich zespołami i ligami, chociaż same mistrzostwa świata i inne wydarzenia kontrolowane przez FIFA nie będą już uwzględniane. Kontynuacja gry nie zmienia jednak sejsmicznego charakteru rebrandingu.
Dla milionów ludzi na całym świecie litery FIFA nie reprezentują prawdziwego futbolu, ale raczej jednowyrazowy akronim oznaczający serię gier wideo, która stała się tłem dla graczy tak zróżnicowanych, jak Profesjonaliści z angielskiej Premier League I Zwykli fani. Nawet gracze, którzy nie mają nic wspólnego ze sportem, poznają jego gwiazdy i drużyny dzięki cyfrowym sobowtórom.
Tego rodzaju szerokie zastosowanie stworzyło lukratywne partnerstwo zarówno dla EA Sports, jak i FIFA: gra wygenerowała ponad 20 miliardów dolarów sprzedaży w ciągu ostatnich dwóch dekad.
Ale napis był na ścianie do podziału na miesiące. Chociaż spór był niewątpliwie częściowo zakorzeniony w różnych oczekiwaniach finansowych – FIFA dążyła do co najmniej podwojenia 150 milionów dolarów, które co roku otrzymuje od EA Sports, swojego największego partnera handlowego – wkrótce stało się jasne, że istnieją różne oczekiwania co do tego, co należy uwzględnić w umowa. nowa.
Ostatnia umowa została podpisana 10 lat temu, ale kolejne lata przyniosły nie tylko poważne zmiany technologiczne, ale prawdopodobnie największe zamieszanie w FIFA, które prawie upadło po ogromnym skandalu korupcyjnym w 2015 roku. Nowy lider FIFA, Gianni Infantino, miał spróbuj – I często zawodził Aby otworzyć nowe źródła dochodu.
Wilson powiedział, że gdy bezpośrednie rozmowy między Infantino a Andrew Wilsonem, dyrektorem generalnym Electronic Arts, nie przyniosły postępu, obie strony zgodziły się na polubowną separację.
„Naprawdę chodziło o to, jak dostarczyć więcej graczom, więcej fanom, jak możemy wprowadzić więcej rozgrywki, jak możemy wprowadzić więcej partnerów do gry i jak możemy wyjść poza granice tradycyjnej gry”. powiedział Wilson, którego osobiste skojarzenie jako architekta gier sięga dwóch dekad wstecz.Czas w wywiadzie telefonicznym.
Oprócz podwojenia opłaty licencyjnej, FIFA zażądała również możliwości powiązania swojej marki z innymi produktami cyfrowymi, w tym innymi grami wideo, według osób zaznajomionych z rozmowami. Okazało się to krokiem za daleko dla EA Sports, które musi teraz przekonać legiony wiernych fanów do przyzwyczajenia się do innej nazwy.
Dla FIFA pojawiła się teraz okazja do szukania nowych możliwości. Ale powtórzenie gry EA nie będzie łatwe.
„Jeśli zerwiesz związek trwający ponad 20 lat, będą konsekwencje” – powiedział Gareth Sutcliffe, główny analityk gier wideo w Enders Analysis. „EA będzie dalej działać: mają całą wiedzę technologiczną, kreatywną realizację bardzo fajnego meczu piłkarskiego – co jest naprawdę fajne. Ale co ma FIFA? Ich nazwy. I co potem?”
Część kont EA Sports w rozdziale FIFA, organizacja dla gry, która nosiła swoją nazwę od pokolenia, była poważnymi przeszkodami, jakie każdy konkurent musiałby napotkać w testowaniu dominacji rynkowej EA. Jego ranga urosła do niemal całkowitej dominacji branży gier piłkarskich dzięki: Ponad 300 innych podobnych umów licencyjnych Z organizacjami takimi jak UEFA, która prowadzi Ligę Mistrzów, ligi krajowe i zawody na całym świecie.
Dzięki tym umowom EA może wykorzystywać nazwiska i profile nie tylko graczy, ale także znanych na całym świecie klubów, lig i rozgrywek, które wyróżniają się w jej grze. Firma szybko wykorzystała swoje kontakty we wtorek; Chwilę po ogłoszeniu jej zmiany kierunku, niektórzy ten świat Większe różnica – i niektóre z mniejszy – Wyjaśnili, że stoją z EA Sports w FIFA.
Ponieważ FIFA szuka nowego partnera, wiele z tych licencji ograniczy jej możliwości. Na przykład dwa największe na świecie rozgrywki klubowe – Premier League i UEFA Champions League – będą dostępne tylko dla graczy EA Sports FC.
Richard Masters, dyrektor naczelny Premier League, powiedział w oświadczeniu EA, aby ogłosić, że przestanie grać dla The Football Association. W oświadczeniu znalazły się również komentarze urzędników reprezentujących organy zarządzające Europy i Ameryki Południowej, a także szefów lig niemieckiej i hiszpańskiej.
Być może w związku z potencjalnymi możliwościami biznesowymi w oświadczeniu znalazł się również komentarz od nike. Zgodnie z obecną umową z FIFA, działalność komercyjna EA Sports została ograniczona ze względu na wrażliwość FIFA na listę partnerów handlowych. Teraz, z dala od tego ograniczenia, Wilson dał jasno do zrozumienia, że EA Sports będzie dążyć do współpracy z większą liczbą firm i marek, tworząc bezpośrednią sprzedaż koszulek drużynowych i innych produktów dla konsumentów.
Komercyjny sukces FIFA został zbudowany w dużej mierze na zdolności EA do wykorzystania sezonowości futbolu; Firma często dokonywała nie tylko kosmetycznych zmian w swojej ofercie — na przykład słynnego zawodnika w nowej koszulce zespołu lub klubu awansowanego z niższej ligi — jednocześnie wprowadzając go jako zupełnie nowy produkt co roku.
„Jeśli nie jest numerem 1, to zdecydowanie należy do trzech najlepszych gier wszechczasów”, powiedział Sutcliffe, Game Analyst. Powodem tego jest to, że istnieje wiele wersji. Każdego roku zmieniają numer na pudełku, umieszczają nowego gracza z przodu i jest prawie tak samo pod maską.
Część negocjacji między FIFA i EA Sports utknęła w martwym punkcie ze względu na ewolucję tego, jak zmienia się świat cyfrowy. Nowsze produkty i gry, takie jak Fortnite i Roblox, są postrzegane jako cyfrowe gry, co FIFA chętnie wykorzystała, licencjonując swoją nazwę w innych produktach.
EA Sports poinformowało FIFA, że nie będzie chciało dzielić się nazwą, która stała się znana na całym świecie w kontekście rynku gier wideo.
„Powiem:” Chwileczkę: dosłownie wydaliśmy setki milionów dolarów na budowę tego, a ty mówisz mi, że Epic Games może wejść i uzyskać licencję pod nazwą, którą stworzyliśmy, którą mamy”. Peter Moore, były szef EA Sports, powiedział New York Times, kiedy po raz pierwszy pojawiły się wiadomości, że EA i FIFA mogą rozstać się ze spółkami.
Strategia finansowa EA dla FIFA również ewoluowała na przestrzeni lat, a rentowność rosła dzięki innowacjom, takim jak pakiety graczy, podobne do kart kolekcjonerskich, które wymagają od użytkowników wydawania pieniędzy w grze, gdy starają się budować najlepsze składy. Firma analityczna oszacowała, że funkcja gry znana jako Ultimate Team była warta 1,2 miliarda dolarów dla EA Sports w zeszłym roku.
Dla FIFA rozstanie z EA Sports i utrata dziewięciocyfrowych opłat licencyjnych stanowi ryzyko dla Infantino, który w zeszłym miesiącu ogłosił, że będzie kandydował na trzecią kadencję jako prezydent i po obiecaniu większej pomocy dla 211 związków piłkarskich głosować w wyborach. Sprawę dodatkowo komplikuje tłok w kręgu handlowym FIFA. Kai MadatiZatrudniony z wielką pompą zeszłego lata, późno W zeszłym miesiącu, po niespełna roku sprawowania urzędu, został trzecim prezesem handlowym, który opuścił urząd od czasu, gdy Infantino został wybrany na prezydenta w 2016 roku.
Na razie FIFA skupia się na mundialu w Katarze. To samo dotyczy EA Sports, gdzie Wilson obiecuje, że ostateczna premiera FIFA – gry – we wrześniu będzie jej największą premierą. Powiedział również, że ma nadzieję, że nie będą to ostatnie mistrzostwa świata w grze wyprodukowanej przez EA Sports, oferując gałązkę oliwną, nalegając, aby nadal można było zawrzeć osobną umowę z FIFA.
„Chcielibyśmy nadal reprezentować Puchar Świata w trakcie gry” – powiedział.
„Skłonny do napadów apatii. Pasjonat kawy. Komunikator. Rozrabiaka. Baconaholic. Wielokrotnie nagradzany introwertyk”.