Pozew Ticketmaster: czy ceny biletów na koncerty spadną?

Kupowanie biletów na koncerty jest trudne, o czym fani Taylor Swift wiedzą aż za dobrze.

Kiedy w listopadzie 2022 r. po raz pierwszy trafiły do ​​sprzedaży bilety na trasę Eras Tour, fani musieli borykać się z długimi kolejkami i zawieszającymi się ekranami, zanim witryna Ticketmaster w końcu uległa awarii. Wielu nie udało się kupić biletów, które ostatecznie zostały sprzedane na rynku wtórnym za kwotę do 1000 dolarów 11 000 dolarów.

Niektórzy ekonomiści twierdzą, że brak odpowiedniego przygotowania Ticketmaster na atak popytu poprzez niezainwestowanie w doświadczenia zakupowe klientów może stanowić nadużycie jego siły rynkowej. wskazany. Menedżer biletów Przepisy prawne Około 70 procent rynku biletów to wydarzenia na żywo i Ponad 80 procent zniżki na bilety początkowe na najważniejsze koncerty.

Departament Sprawiedliwości wszczął dochodzenie w sprawie Live Nation Entertainment, spółki-matki Ticketmaster, wkrótce po nieudanej trasie koncertowej Eras. Wygląda na to, że dochodzenie dobiegło końca i obecnie rząd wydaje się gotowy do wniesienia pozwu przeciwko spółce w związku z jej rzekomym zachowaniem antykonkurencyjnym. Dziennik Wall Street wspomniany Pozew antymonopolowy Departamentu Sprawiedliwości może zostać złożony już w przyszłym miesiącu.

Dokładna treść pozwu nie jest jeszcze znana. Jednak w przeszłości Live Nation Entertainment było przedmiotem kontroli rządu.

Departament Sprawiedliwości zezwolił Ticketmaster i Live Nation, operatorom obiektów i promotorom wydarzeń na połączenie się i przekształcenie w Live Nation Entertainment w ramach Rozliczenie 2010r. Zwrócił się jednak do Ticketmaster o podjęcie działań mających na celu poprawę konkurencji, w tym o zbycie udziału w jednym z przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą biletów i udzielenie licencji na oprogramowanie do sprzedaży biletów. Departament Sprawiedliwości zakazał także Live Nation Entertainment „stosowania odwetu wobec właściciela obiektu, który zdecyduje się skorzystać z usług sprzedaży biletów innej firmy lub usług promocyjnych innej firmy”.

W 2019 r. Ministerstwo Sprawiedliwości Oskarżony Spółka dopuściła się naruszenia tego warunku i wyznaczyła zewnętrznego podmiotu monitorującego w celu śledzenia jego bieżącego przestrzegania.

READ  Obejrzyj starcia niemieckiej policji z protestującymi w fabryce Tesli w Berlinie

Jednak krytycy twierdzili, że w latach od tego czasu postanowienia ugody z 2010 roku Nie pobudziło to zbytnio rywalizacji Na rynku biletów i Live Nation Entertainment Należy go zdemontować.

„Departament Sprawiedliwości nigdy nie powinien był uniewinniać [Live Nation-Ticketmaster] Fuzja, ponieważ jako pionowo zintegrowany monopolista ma interes w zachęcaniu do wzrostu cen i opłat, a nie ma [one] powiedział Tim Wu, A Główny architekt polityki antymonopolowej administracji Bidena i profesor w Columbia Law School.

Jakie obawy związane z prawem antymonopolowym dotyczą Live Nation Entertainment?

Niezależnie od tego, jak Departament Sprawiedliwości sformułowa swój pozew, będzie musiał udowodnić, że Live Nation Entertainment dopuściło się zachowań antykonkurencyjnych, które tłumią konkurencję i szkodzą konsumentom poprzez nadmierne podnoszenie cen lub oferowanie produktów o niższej jakości.

Niektórzy eksperci, np. Fiona Scott Morton, profesor w Yale School of Management i była główna ekonomistka w wydziale antymonopolowym Departamentu Sprawiedliwości, uważają, że rząd może mieć mocne argumenty.

„Gdybyśmy mieli dobrze zdefiniowany rynek, a Ticketmaster miałby 70% udziału, najprawdopodobniej miałby władzę rynkową w sposób, jaki zwykle mamy na myśli w kontekście prawa antymonopolowego i byłby w stanie podnosić ceny, obniżać jakość lub ograniczać dostępnych dla konsumentów” – stwierdziła – „Na warunkach gorszych, niż można by uzyskać na konkurencyjnym rynku”.

Mówiąc delikatnie, istnieje kazirodztwo w tym, jak promotorzy Live Nation – pracownicy organizujący wydarzenia na żywo – doradzają artystom w sprawie cen biletów na stronach takich jak Ticketmaster i negocjują z miejscami, w tym 78 procent najlepszych aren w całym kraju Prowadzony przez Live Nation. Miejsca te następnie przekazują Ticketmaster część opłaty za usługę. To powinno włączyć dzwonki alarmowe, powiedział Scott Morton.

Firma starała się już zaradzić niektórym z tych potencjalnych oskarżeń. W Post na blogu W zeszłym miesiącu Dan Wall, wiceprezes wykonawczy ds. korporacyjnych i regulacyjnych w Live Nation Entertainment, argumentował, że ani Ticketmaster, ani Live Nation nie są odpowiedzialne za rosnące ceny biletów.

READ  Stablecoiny USDC przełamują kurs dolara po upadku banku w Dolinie Krzemowej

Wall napisał, że bilety sprzedawane na Ticketmaster „są tak naprawdę wyceniane przez artystów i zespoły”, a nie przez sam Ticketmaster. Jednak w skład zespołów artystów mogą wchodzić promotorzy Live Nation.

Wall odrzuca również pogląd, jakoby opłaty za usługi pobierane na rzecz obiektów i firm sprzedających bilety, takich jak Ticketmaster, były dla Ticketmaster jedynie podstępnym sposobem na podniesienie cen.

Opłaty za usługi różnią się w zależności od miejsca i wydarzenia, ale według Government Accountability Office z 2018 r. wynoszą średnio około 27 procent ceny biletu. raport. W ramach walki z „opłatami śmieciowymi” prezydent Joe Biden skrytykował sprzedawców biletów za nieujawnianie tych opłat z góry. Na Ticketmaster opłaty są widoczne dopiero przy kasie.

„Ticketmaster nie ustala opłat za usługi, robią to obiekty” – mówi Wall. Ale to nadmiernie upraszcza to, co dzieje się za kulisami.

Negocjując umowy z firmami sprzedającymi bilety, obiekty proponują opłatę za usługę. Firmy sprzedające bilety, w tym Ticketmaster, następnie konstruują swoje oferty w ramach umowy – która obejmuje część opłaty za usługę – w oparciu o proponowane opłaty. Jednak Scott Morton powiedział, że proponowana opłata za usługę „zależy od zewnętrznego wyboru każdej osoby w grze negocjacyjnej”. Jeśli chodzi o miejsca, na rynku nie ma zbyt wielu opcji zewnętrznych, ponieważ Ticketmaster kontroluje znaczną większość sprzedaży biletów.

W tym sensie obiekty mogą chcieć pobierać wyższe opłaty za usługi, tak aby Ticketmaster, zdecydowanie największy sprzedawca biletów, otrzymał większy udział i tym samym złożył ofertę w ramach kontraktu.

„Ticketmaster sygnalizuje niezaprzeczalną władzę innych w maskowaniu swojej monopolistycznej roli w ułatwianiu nadzwyczajnego wzrostu zarówno opłat, jak i, w pewnym stopniu, cen biletów” – powiedział Wu. Dodał, że Live Nation Entertainment starało się przedstawiać siebie „jako pasywnego i prawie niezainteresowanego gracza, robiąc wszystko, co w jego mocy, aby zachęcić do wzrostu stawek i opłat, jednocześnie zniechęcając do konkurencji”.

READ  Kontrakty terminowe Dow Jones: jak podejść do tego rynku; Tesla i Netflix są blisko punktów zakupu z naliczonymi zarobkami

Wu zauważył Ciasto Piosenki Na przykład. W pierwszej dekadzie XXI wieku firma próbowała być pionierem modelu bezpośredniej sprzedaży między artystami a fanami, „ale artyści, którzy z nią współpracowali, musieli stawić czoła groźbom i odwetowi ze strony Ticketmaster/LiveNation” – powiedział.

W swoim oświadczeniu Wall argumentował również, że ani Ticketmaster, ani Live Nation nie zarabiają wystarczająco dużo, aby sugerować, że nadużywają swojej siły rynkowej. Ticketmaster zarabia około 5–7 procent średniej ceny biletu na tej opłacie za usługę, która według niego jest znacznie niższa niż w przypadku innych platform dystrybucji cyfrowej, takich jak Airbnb i StubHub, a Live Nation uzyskuje około 2 procent przychodów z koncertów.

Pytanie jednak brzmi, czy Ticketmaster powinien tyle zarobić i czy jakiekolwiek działania antymonopolowe mogłyby polepszyć doświadczenia związane z zakupem biletów dla konsumentów. Odpowiedzi na oba pytania dopiero się pojawią.

„To tylko próba wykorzystania liczb w celu odwrócenia naszej uwagi od tego, co naprawdę ważne” – powiedział Scott Morton. „Nie jest tak naprawdę ważne, jak duże przychody Ticketmaster porównuje się z inną dowolną liczbą – np. ile ludzie wydają na koncerty w Ameryce lub ile wydają na innym dużym rynku – ale raczej, jakie są te przychody w środowisku o silniejszej konkurencji .”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *