Powrót „Ojca chrzestnego” do jego pierwotnej chwały (Wciąż jest ciemny)

50 lat później, Francis Ford Coppola Ojciec Chrzestny jeszcze nie skończył – i on też nie skończył z nim.

Coppola zrobił swoje kości dzięki tej epopei kryminalnej, która zdobyła trzy Oscary, w tym najlepszy film, przyniosła miliony dolarów dla Paramount Pictures i przez pół wieku wpłynęła na przemysł filmowy.

Jednak Czasy się zmieniły. To nie tak jak za dawnych czasów. A jednak „Ojciec chrzestny” się starzeje Zadowolony nie siedzący szczęśliwie w swoim ogrodzie.

Starając się zachować Ojca chrzestnego dla potomności, Paramount, Coppola i jego kolega z Ameryki Zoetrope wcześniej pracowali razem nad naprawionymi i odnowionymi wersjami filmu jeszcze 15 lat temu, w filmie nazwanym później Ojcem chrzestnym. „Wyzdrowienie Coppoli”.

Teraz, z okazji 50. rocznicy „Ojca chrzestnego”, który został otwarty w Nowym Jorku 15 marca 1972, Coppola i te studia wykonały nową renowację. Ta najnowsza edycja została stworzona przy użyciu wysokiej jakości źródeł klisz, ulepszonej technologii cyfrowej i poświęciła około 4000 godzin na naprawę plam, rozdarć i innych niedoskonałości. (W piątek ukaże się w kinach, a w domowym wideo 22 marca).

Jak wyjaśnił w zeszłym tygodniu Coppola: „Wszystko próbuje sprawić, by wyglądało to tak, jak w oryginalnym serialu Ojca chrzestnego, kiedy miał zaledwie dwa tygodnie, a nie 20 czy 50”.

Coppola, obecnie 82-latek, powiedział, że nigdy nie męczy się przyglądaniem się filmowi. Ale oczywiście każdy czas spędzony na myśleniu o „Ojcu chrzestnym” przywraca mnóstwo uczuć i wspomnień — ból związany z naładowaną produkcją i dumę z nieokiełznanego sukcesu.

„Musisz zrozumieć”, powiedział, „jako filmowiec nie wiedziałem, jak zrobić Ojca chrzestnego”. „Nauczyłem się, jak zrobić z tego „Ojca Chrzestnego”.

Przemawiając w wywiadzie wideo obok Jamesa Mukoskiego, archiwisty filmowego i kierownika ds. renowacji w amerykańskim Zoetrope, Coppola omówił nowe prace w Ojcu chrzestnym, sceny, które chciał zachować w mroku, i sceny, które prawie się uciąły – a nawet pracował nad połączeniem swojego najnowszego filmu w toku.” Megalopolis”. To są zredagowane fragmenty tej rozmowy.

Dlaczego takie wysiłki na rzecz odbudowy były konieczne?

Francis Ford Coppola System studyjny, który był tak dobry w robieniu tak wielu rzeczy, zawsze był słaby w kwestii zapamiętywania. Ojciec chrzestny był niezwykle udanym filmem swoich czasów. Ale Paramount nie był przygotowany na ten sukces. Nagle znalazła się w Nowym Jorku w pięć do teatrów, bo było zapotrzebowanie, żeby go zobaczyć, a potem w innych miejscach na świecie. Zamiast mówić, zachowajmy oryginalny negatyw, ponieważ będzie to cenny zasób, w zasadzie nosili coś okropnego, ponieważ używali go do wykonywania wielu odbitek. Odbitki zaczynają być przeciwieństwem tego, jak naprawdę powinien wyglądać film.

READ  TikTok zostaje oficjalnym partnerem Festiwalu Filmowego w Cannes

James Mukoski Nie ma lepszej wersji „Ojca chrzestnego” niż oryginał. Więc to, na czym polegaliśmy, to Gordy [the film’s cinematographer, Gordon Willis] Przywracanie zatwierdzone. Poza tym nie mielibyśmy pojęcia, jak naprawdę wyglądał film, gdy został pierwotnie wydany.

Coppola Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że Gordy Willis celowo użył kreatywnej techniki, która była niezwykle niebezpieczna. Flirtował z jej odkryciem – co jest grzechem – na częściach kadru. Jeśli aktor nie był na swoim miejscu, gdyby znajdował się w odległości dwóch stóp od miejsca, w którym Gordy myślał, że będzie, może być w całkowitej ciemności. Uczynił ją piękną, ale była bezlitosna.

Jak znalazłeś części filmu, które zostały użyte w tej renowacji?

Mokoski Znaleźliśmy trochę więcej od poprzednich odbudów. Paramount znalazł to w innym [film] Puszki. Podjęli wysiłek, aby połączyć dwa pierwsze filmy [made for television and titled “The Godfather Saga”] A kiedy przecięli film, wylądował w innych puszkach.

Czy są jakieś niewykorzystane materiały z „Ojca chrzestnego”, których nigdy nie byłeś w stanie zlokalizować?

Mokoski „Ojciec chrzestny”, ze względu na jego sukces, zachowali wszystko. Paramount kontroluje filmy takie jak „Rozmowa” [the 1974 Coppola drama]. A kiedy to zostało zablokowane i rozprowadzone, zabrali wszystko, co nakręcił, a co nie trafiło do filmu, i wysłali do działu fotosów. Więc nie mamy nic poza tym, co widzisz. Później wszystko z „Czasu Apokalipsy” i „Jeden z serca” trzymaliśmy w naszych skarbcach.

[A spokeswoman for Paramount confirmed this, adding that the studio has 36 shots from “The Conversation” in its stock library.]

Czy jest coś w tym przywracaniu, z czego nadal nie jestem w pełni zadowolony?

READ  Bobby Riddle, nastoletni idol z wiecznym powołaniem, zmarł w wieku 79 lat

Mokoski Na scenie weselnej wciąż były rzeczy o pogorszonej jakości. Ale ogólnie rzecz biorąc, w tym przywracaniu trudno powiedzieć.

Jakie to uczucie przyglądać się każdej pojedynczej kadrze „Ojca chrzestnego”?

Mokoski Fajnie jest widzieć rzeczy klatka po klatce, ponieważ zobaczysz rzeczy, których nikt tak naprawdę nie widzi. Kiedy zniknie lub rozpuści się, zobaczysz osobę z tabletem. Jest jedna scena – starzec Zaśpiewaj piosenkę na weseluJego protezy zaczynają wypadać.

To film, który z założenia ma być bardzo mroczny. Skąd wiesz, że patrzysz na zdjęcie, które jest zbyt ciemne – lub niewystarczająco ciemne?

Coppola Mieliśmy wczesne spotkanie między mną, Jordi Willis, Dean Tavolaris [the production designer] Anna Hale Johnston [the costume designer] W stylu będzie. Rozmawialiśmy o używaniu ciemności i światła. [In the first scenes] Gabinet dona Corleone byłby naprawdę ciemny w porównaniu z prawie prześwietlonymi, jasnymi fotografiami ślubnymi. To było zamierzone. Wiem i każdy naprawdę przemyślany, co jest ważne w ramach.

Mokoski Jest to również ryzyko, gdy cofamy go. Każdy chce na tym odcisnąć swoje piętno i zrobić coś nowego. Dzięki nowej technologii stara się nadać jej więcej światła. Masz ten piękny otwór, a oni chcą zobaczyć wszystkie szczegóły i boazerię z drewna. Cóż, nie o to chodzi. To nie jest „ojciec chrzestny”.

Czy na te rzeczy zwracałeś szczególną uwagę podczas tworzenia oryginalnego filmu?

Coppola Nie mogę powiedzieć, że troska o szczegóły fotografii była dla mnie naturalna. Ojciec Chrzestny był dla mnie bardzo trudnym doświadczeniem. Byłem młody. Odpychałeś mnie i odpychałeś mnie. Było wiele oszustw, które zrobiłem. Cieszyłem się, że przeżyłem doświadczenie „Ojca chrzestnego” i nie chciałem niczego więcej. Nie chciałem nawet reżyserować Ojca Chrzestnego II.

Masz dość oglądania Ojca chrzestnego?

Coppola nie nigdy.

Mokoski Zawsze się denerwuję, żeby to pokazać, ponieważ może powie: „Ach, ale wiesz, co chciałbym zrobić, a czego nie mogłem zrobić, to wprowadzić te zmiany…” i oto nadchodzi inne cięcie. Ale on tam siedział i obserwował ją. Nigdy się tym nie znudzi i będzie miał najwspanialsze historie. [To Coppola] Powiedziałeś mi, kiedy robiliśmy ostatnią recenzję, że nie chcą, żebyś kręcił Scena, w której Brando miał atak serca.

READ  Sąd: Jussie Smollett może opuścić więzienie hrabstwa w wyniku apelacji

Coppola Został wycięty z tekstu. wymyślił Bramont, Kiedy idziesz na cmentarzPoznasz, że nie żyje. Ale ukradłem to [scene] Przychodząc trochę wcześnie na weselu i jedząc pomidory w tym samym miejscu. Pozwól mi zrobić tę sztuczkę, którą robię sam , powiedział Brando [children]. Zrobił sztuczkę ze skórką pomarańczy. To był jego pomysł i uratował mnie. Podziękowania dla Marlona Brando i Deana Tavolarisa za zdobycie pomidorów. Musieliśmy je przenieść z innego miejsca i to był ogromny skandal, ile kosztowała scena wycięta ze scenariusza.

Czy masz ochotę ponownie zredagować „Ojca chrzestnego” tak, jak chcesz? Przerobiła „Ojciec chrzestny III” na „Ojciec chrzestny, Coda”.?

Coppola Ojcze chrzestny, powiedziałbym, że nie chcę wprowadzać żadnych zmian. Jest kilka zdjęć, które posiadam i zmieniam, a niektórych nie będę dotykał. Ale nie ma co do nich ogólnej zasady. A teraz zapytaj mnie, film, czy mam to zmienić, czy nie. Masz mój film, o który chcesz mnie zapytać?

Uh – właśnie obejrzałem ponownie „Bram Stoker’s Dracula” kilka tygodni temu. Co z tym?

Coppola Nie ma zmian w „Dracula”. To jest cięcie. Dracula to pełny film.

Ojciec Chrzestny cierpi już od 50 lat. Jeśli miał to być film, z którego jesteś sławny, czy jesteś z tym pogodzony?

Coppola Myślę, że to już film, z którego słynę. Gdybym poprosił wszystkich, aby powiedzieli, dlaczego w ogóle powinienem być uważany za ważny, powiedzieliby „Ojciec chrzestny”. „Czas Apokalipsy” może zająć drugie miejsce. „Czas apokalipsy” jest pod pewnymi względami znacznie dziwniejszym i bardziej ekscytującym filmem. Ale zawsze robiłem filmy, których nie wiedziałem, jak zrobić, i uczę się na samym filmie. Dlatego moja kariera jest taka dziwna. Zapewniam cię, że Megalopolis to najbardziej ambitny, najdziwniejszy, najdziwniejszy film, jakiego kiedykolwiek próbowałem, i nie mam pojęcia, jak został zrobiony. I kocham to, bo wiem, że mnie nauczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.