Przemówienie Jaya-Z na rozdaniu nagród Grammy na temat Beyoncé ponownie powraca do aktualnego problemu

On gra

Jay-Z ostro skrytykował afront Akademii Nagrań wobec jego żony Beyoncé podczas niedzielnej ceremonii rozdania nagród Grammy w przemówieniu, w którym zwrócił uwagę na brak uznania, z jakim spotykają się czarni artyści podczas prestiżowej gali rozdania nagród.

Przemysł muzyczny opiera się na wykluczeniu, mówi Greg Carr, profesor nadzwyczajny na Wydziale Studiów Afroamerykańskich Uniwersytetu Howarda.

„Kiedy wykluczenie nie było już możliwe, włączenie czarnej muzyki, przynajmniej z historycznego punktu widzenia, zostało bardzo starannie zaplanowane, aby uwzględnić tę muzykę, a jednocześnie poniżać Czarnych” – mówi.

Podczas niedzielnego przemówienia Jay-Z z okazji wręczenia nagrody Dr. Dre Global Impact Award oświadczył, że nie bierze tego pod uwagę.

„Kochamy was wszystkich. Chcemy, żebyście wszystko naprawili” – powiedział. „Nie chcę zawstydzać tej młodej damy, ale ona zdobyła więcej nagród Grammy niż ktokolwiek inny i nigdy nie zdobyła tytułu Albumu Roku. Więc nawet według twoich własnych standardów to nie działa”.

Beyoncé jest najbardziej utytułowaną artystką w historii nagrody Grammy, zdobywając ten tytuł w 2023 roku po czterech wielkich zwycięstwach, w tym za najlepszy album taneczny/elektroniczny za „Renaissance”. Jednak wielu fanów uważało, że został on odrzucony w kategorii Album Roku za wysoko oceniony projekt. Żadna czarna kobieta nie otrzymała tej nagrody od 25 lat.

„Nie sądzę, żeby Jay-Z mówił tylko o Beyoncé” – mówi Adrian Lentz Smith, profesor nadzwyczajny historii oraz studiów afroamerykańskich na Duke University. „Ale znowu wzywanie do przyznania nagród Grammy za wzór lub powtarzającą się praktykę lekceważenia tego, co zrobili czarni artyści… w ten sam sposób, w jaki rzadko staje się w obronie kogokolwiek, kto jest blisko nich, a oni dostają to, co powinni”.

READ  Taylor Swift w pierwszej dziesiątce Billboardu z piosenkami „Midnights”

Beyoncé była czterokrotnie nominowana do nagrody Album Roku za „Renaissance”, „Lemonade”, „Beyoncé” i „I Am… Sasha Fierce”.

„The Beatles nie byli czarni, Elvis nie był czarny, Bob Dylan nie był czarny” – mówi Carr. „Ale wpływ Czarnych pozwolił na zintegrowanie czarnego stylu muzycznego bez czarnych ludzi”.

„Kiedy więc mówię, że system jest ustawiony na centralną biel, jest to całkowicie normalne, ponieważ do tego został stworzony przemysł nagraniowy. Nie może tak pozostać, ponieważ niezależnie od tego, co zrobią struktury, ludzie coś zrobią Tak więc w latach 70. można zaobserwować rosnącą popularność czarnej muzyki na całym świecie.

Historia uprzedzeń rasowych

Od momentu powstania w 1957 roku nagrody Grammy oskarżane są o uprzedzenia rasowe.

„To część dłuższej historii uznania dla innowacji i wkładu, jaki Afroamerykanie wnieśli w muzykę popularną i jej różne gatunki” – mówi Lentz-Smith. „To nie pierwszy raz, kiedy ceremonia rozdania nagród Grammy została odwołana. To nie pierwszy raz, kiedy wzywano ich do poprawienia siebie, choć jeszcze tego nie zrobili”.

W ostatnich latach program był oznaczony jako #GrammysSoWhite, a czarni artyści protestowali przeciwko uczestnictwu w nim. Wiele gwiazd skrytykowało ceremonię wręczenia nagród za złe traktowanie czarnych artystów.

W 2016 roku raper/piosenkarz Frank Ocean w odpowiedzi na problem zdecydował się nie zgłaszać swojej muzyki do nagród.

Jeśli chodzi o Album Roku, nie tylko najbardziej utytułowany artysta wygrał tę kategorię, jak zauważył Jay-Z, ale jak dotąd zwyciężyło w tej kategorii tylko 11 czarnoskórych artystów.

Czarne kobiety i album roku

Tylko trzy czarnoskóre kobiety zdobyły tytuł Albumu Roku od czasu jego pierwszej prezentacji na ceremonii rozdania nagród Grammy w 1959 roku.

  • Natalie Cole (1992)
  • Whitney Houston (1994)
  • Lauryn Hill (1999)
READ  Tom Verlaine, frontman TV Punk Band, zmarł w wieku 73 lat

Piosenkarka i raperka Lauryn Hill była ostatnią czarnoskórą kobietą, która wygrała tę kategorię w 1999 roku za swój debiutancki solowy album „The Miseducation of Lauryn Hill”, chociaż od tego czasu nominowano 16 czarnych kobiet:

  • TLC (2000)
  • Indie Arie (2002)
  • Missy Elliott (2004)
  • Alicja Keys (2005)
  • Mariah Carey (2006)
  • Beyonce (2010, 2015, 2017, 2023)
  • Rihanna (2012)
  • Brittany Howard z Alabama Shakes (2016)
  • Janelle Monae (2019, 2024)
  • Dla niej (2019, 2020, 2022)
  • Cardi B. (2019)
  • Lizzo (2020, 2023)
  • Jhene Aiko (2021)
  • Kot Doja (2022)
  • Mary J. Blige (2023)
  • SZA (2024)

Beyoncé, Janelle Monáe, HER i Lizzo otrzymały wiele nominacji w tej kategorii. Wśród tegorocznych nominowanych znalazły się SZA i Janelle Monáe; Nagrodę odebrała jednak Taylor Swift, będąc pierwszą artystką, która zdobyła tę nagrodę czterokrotnie.

„Nie sądzę, że powinien to być pojedynek na śmierć i życie celebrytów pomiędzy Beyoncé i Taylor Swift” – mówi Lentz Smith. „Krytyka nagród Grammy za to, czego nie zrobiły dla czarnych artystów, nie jest próbą odwracania uwagi innych artystów ani odbierania im czegoś”.

Droga naprzód

Album Roku pozostaje najbardziej szanowaną nagrodą przyznawaną podczas najważniejszego wieczoru muzycznego. Jednak Lentz-Smith twierdzi, że ważne jest, aby spojrzeć wstecz, aby móc iść do przodu.

„Osoby, które rozdają nagrody Grammy, powinny zwracać większą uwagę zarówno na to, skąd pochodzi muzyka, jak i na to, co udało się rozdać Grammy, nawiązując kontakt z czarnymi artystami i je doceniając” – mówi. „A kiedy ktoś składa skargę, nie reaguj tak, jakby była to skarga indywidualna. Poświęć chwilę, cofnij się i zapytaj: «Czy istnieje obiektywna krytyka, przy której czujemy się wystarczająco bezpieczni i hojni, aby ją usłyszeć?».

Carrier ujmuje to wprost: „Myślę, że wszystko spada na wyborców, może poczuli się bardziej niekomfortowo kulturowo. I nie czuli się komfortowo, potwierdzając obecność i wpływ Czarnych”. [when picking] Oferuje. Ale teraz musicie to potwierdzić swoim głosem, bo w hierarchii nagród leży siła”.

READ  Wstępne wyniki WWE: zwycięzcy, wyniki, reakcje i najważniejsze wydarzenia z 4 lipca | Raport dotyczący jajników

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *