- Napisane przez Stephena Powella
- Reporter gier
Czy wirtualna rzeczywistość to przyszłość gier?
Jest to kwestia, o którą ludzie w branży spierają się od jakiegoś czasu, z pełnymi pasji poglądami po obu stronach.
A nic tak nie ożywi debaty jak nowy, lśniący element zestawu.
Wraz z premierą PlayStation VR2, jeden z największych graczy w branży gier mówi, że wirtualna rzeczywistość będzie odgrywać ważną rolę w branży przez wiele lat.
Niektórzy myśleli, że Sony może zrezygnować z eksperymentu VR po tym, jak nie udało mu się zainwestować w kilka hitowych gier VR, co wskazuje na brak zaufania do pierwszego wejścia na pole.
Oryginalne PlayStation VR było dla mnie hałaśliwe, w ruchu i najgorszy koszmar związany z układaniem kabli.
Został wydany w 2016 roku i dał graczom kilka prawdziwych chwil radości, wywołując szerokie uśmiechy podczas gry w Tetris Effect po raz pierwszy. Testowany przez zestaw słuchawkowy, Resident Evil 7 jest najbardziej przerażającą i szokującą grą w moim życiu.
Ale te pamiętne chwile były nieliczne. Brak gier, w które można naprawdę grać, zwłaszcza tych dostępnych wyłącznie na urządzeniu, był problemem, który nigdy nie został rozwiązany. Mimo to na całym świecie sprzedano pięć milionów sztuk.
PS VR2 to bez wątpienia smuklejsze, lżejsze i wygodniejsze doświadczenie niż jego poprzednik. Chce wcisnąć się w środek coraz bardziej zatłoczonego rynku VR.
Aby z niego korzystać, potrzebujesz już PlayStation 5. Jeśli go posiadasz, jest to niezbyt droga opcja gier VR, taka jak hiperindeks Valve (który wymaga komputera z najwyższej półki do uruchomienia). Jednak nadal oferuje bardziej imponującą wydajność techniczną niż tańsze opcje, takie jak Meta Quest 2 (która kosztuje około 400 GBP).
Czy jego wydanie pomaga odpowiedzieć na pytanie, które towarzyszyło grom od czasu pojawienia się Nintendo Virtual Boy w 1995 roku? Czy tak będą wyglądać wszystkie gry w przyszłości?
Dziennikarz gier Jordan Midler z Videogames Chronicle (VGC) spędził trochę czasu z urządzeniem przed jego wydaniem.
Mówi, że zawsze chciał lepszego doświadczenia VR, niż kiedykolwiek był w stanie zapewnić.
„Z perspektywy sprzętu to niesamowite, naprawdę świetny zestaw słuchawkowy” — zaczyna.
„Cena (529 GBP) może niektórych zniechęcić, ponieważ w rzeczywistości to coś więcej niż sam kontroler PS5, ale ze względu na moc graficzną tego zestawu słuchawkowego jest on bardziej przystępny cenowo niż jego odpowiedniki na komputery PC”.
Będąc pod wrażeniem zestawu słuchawkowego, Middler martwi się, że ta sama skarga, która od samego początku powstrzymywała gry VR, nadal ma zastosowanie – w co ludzie będą grać? Mówi, że brakuje unikalnych doświadczeń dostępnych dla urządzenia.
„Naprawdę dostajesz Horizon: Call of the Mountain jako prawdziwy tytuł ekskluzywny na PS VR2.
„Gdzie są wszystkie inne duże tytuły Sony, dzięki którym samo PlayStation jest tak popularne? Gdzie jest gra Spiderman VR lub gra Last of Us VR?”
Brak tak zwanych „dostawców systemów”, tytułów, które są tak dobre, że zachęcają ludzi do kupowania nowego sprzętu tylko po to, by zagrać w określoną grę, to krytyka często wymierzona w wiele urządzeń VR.
Jeśli większość tytułów, w które obecnie można grać na PS VR2, jest również dostępna na innych goglach, dlaczego gracze mieliby wybierać je spośród pozostałych?
„Na torze też niewiele się dzieje” – mówi Midler.
Na razie Sony stawia na Horizon Series VR, aby wykonać większość ciężkich zadań.
Horizon: Call of the Mountain może być jedynym znaczącym ekskluzywnym tytułem w momencie premiery, ale Middler mówi, że jest pod wrażeniem gry, nazywając ją „absolutnie piękną”.
W tym wydaniu wspinasz się po górach i polujesz z łukiem i strzałami w postapokaliptycznym świecie rozsławionym przez postać Aloy w 2017 roku.
„Byłem zszokowany i trochę zawstydzony tym, jak szybko gra sprawiła, że zginałem ramię i zaczynałem boleć przed wejściem na wirtualną górę!” Śmieje się.
Oddaje skalę maszyn, które nazywają to miejsce domem, w sposób porównywalny ze scenami z Parku Jurajskiego. Są chwile, kiedy przechodzisz pod długą szyją, masywną mechaniczną żyrafą, a gra naprawdę oszukuje twój mózg, by myślisz, że jesteś na tym świecie.
„Rozgrywka też to wspiera – to nie jest tylko doświadczenie w parku rozrywki”.
Oryginalne gry PlayStation VR nie są obecnie kompatybilne z ich nowym rodzeństwem. Oznacza to, że gracze, którzy zbudowali bibliotekę gier na tę konsolę, będą musieli zacząć od nowa, jeśli zdecydują się przejść na PS VR2, lub poczekać, aż zostanie zaoferowane rozwiązanie.
Jest to jeden z powodów, dla których Middler uważa, że jest to zestaw słuchawkowy, który spodoba się „najtwardszym z zapalonych graczy”, którzy naprawdę wierzą, że gry VR to przyszłość.
Twierdzi, że gracze powinni mieć „wielką wiarę w PlayStation”, aby inwestować czas i pieniądze w tworzenie większej liczby gier, ze względu na sposób, w jaki poprzednia iteracja została „porzucona” pod koniec swojego czasu.
PS VR2 ma wiele pozytywów, ale rodzi też wiele pytań – to mikrokosmos dotychczasowych wrażeń z gier VR.
Ten sprzęt nie zapewnia żadnych ostatecznych odpowiedzi, więc rola wirtualnej rzeczywistości w przyszłości gier prawdopodobnie będzie tematem rozmów dla osób z branży przez jakiś czas.
„Muzyk. Guru kawy. Specjalista od zombie. Adwokat mediów społecznościowych. Introwertyk. Ekstremalny miłośnik jedzenia. Ewangelista alkoholu”.