Lily Gladstone chwyta chwilę i tworzy historię

Kiedy Lily Gladstone dorastała w rezerwacie Indian Blackfeet w wiejskiej Montanie, granie w sztukach było ucieczką przed prześladowcami, którzy uważali ją za „gadatliwą i głupkowatą”. Pomysł wyszedł od jej ojca, rdzennego mieszkańca pochodzenia Piegan Blackfeet i Nez Perce, którego opisuje jako „trochę czarodzieja”, który „przekonał mnie, gdy byłem młodszy, że potrafi poruszać chmury”.

„Mój ojciec zauważył, że rozkwitam już na scenie” – mówi Gladstone. „Kiedy miałem dziewięć lat, było najgorzej. Walczyłem o utrzymanie przyjaźni i często mnie prześladowano. Powiedział rzeczowo: «Och, wszystko w porządku, kochanie». Wszyscy będą twoi przyjaciółmi, kiedy zdobędziesz Oscara”.

Ona się śmieje. „Tak jak mówiłem, mój ojciec jest w pewnym stopniu czarodziejem. Kiedy jesteś dzieckiem i twój ojciec, który potrafi poruszać chmury, mówi ci coś takiego, myślisz, że to prawda.

Teraz, po tylu latach, Gladstone może zostać pierwszą w historii Oscara aktorką indiańską Indianką, dzięki swojej cichej i potężnej roli Molly Burkhart, kobiety Osagów, na którą żeruje jej mąż Ernest (Leonardo DiCaprio) i jego chciwy wujek William Hale . (Robert De Niro) w filmie Martina Scorsese Zabójcy Księżycowego Kwiatu. Jest to adaptacja bestsellerowej książki faktu Davida Granna. Jest to wstrząsający portret panowania terroru – okresu lat dwudziestych XX wieku, kiedy biali osadnicy systematycznie mordowali Osagów w zamian za prawa do ziem bogatych w ropę naftową. Molly z Gladstone to bijące serce filmu, w jej oczach widać ból swoich ludzi.

To właśnie umiejętność wzbudzania empatii po raz pierwszy zwróciła uwagę Scorsese w filmie Kelly Reichardt z 2016 roku. niektóre kobiety, Gdzie Gladstone gra samotną rolniczkę, która nawiązuje kontakt ze swoim nauczycielem na wydziale prawa, granym przez Kristen Stewart. the Scena Gladstone i Stewarta na parkingupostać Gladstone, która tęskni za czymś więcej między nią a Stuartem, zdezorientowanym głębią jej uczuć, wciąż jest ciepło wspominana w kręgach filmowych.

„Bardzo niewielu aktorów ufa bezruchowi i spokojowi, a pewność ta wynika z bardzo wnikliwego zrozumienia własnego istnienia” – mówi Scorsese o Gladstone. „Aktorzy nazywali go „swoim instrumentem” – a niektórzy prawdopodobnie nadal to robią. Lily przejmuje całkowitą kontrolę nad swoim instrumentem. To rzadkość”.

Przejdź do roku 2019 i Gladstone po trzydziestce, która zagrała w kilku niezależnych filmach i małych rolach telewizyjnych w programach takich jak Pokój 104 I Miliardy Za pasem miała już zamiar z tym skończyć. Ten charakterystyczny zakręt znajduje się naprzeciwko Stewarta Pewne kobiety Nie myślałem, że to będzie wielki przełom w Hollywood. Gdy siedziała przy komputerze, gotowa zapisać się na kurs analizy danych, otrzymała powiadomienie o spotkaniu na Zoomie ze Scorsese, który zaczął grać. Zabójcy Księżycowego Kwiatu.

Lily Gladstone i Martin Scorsese na planie „Zabójców kwiatowego księżyca”.

Leonardo DiCaprio i Lily Gladstone w „Killers of the Flower Moon”.

„Po raz pierwszy spotkałem ją na Zoomie, a potem na kolejnym spotkaniu z Leo DiCaprio” – wspomina Scorsese. „W tym momencie już prawie podjęłam decyzję, ale zrobiliśmy test i to wszystko. To była Layla”.

READ  Saturday Night Live Cold Open Skewers Fox News Obrona pozwu Dominion – Termin

Kiedy Gladstone dowiedziała się, że dostała tę rolę, straciła ją.

„Krzyknęłam i rzuciłam telefon do salonu rodziców” – mówi. „To moja reakcja, gdy wszystko jest przytłaczające. To były urodziny Molly Burkhart. Nikt tego nie planował w ten sposób. Myśl, że to były urodziny Molly, oznaczała, że ​​to było ważniejsze ode mnie”.

Następną rzeczą, jaką zrobiła Gladstone, było powrót przed ten sam komputer, aby połączyć się z Internetem i rozpocząć badanie języka Osage. Przez siedem tygodni brała udział w zajęciach, ucząc się pod okiem doradców Christophera Cote'a i Janice Carpenter.

Zyskała taką swobodę dzięki językowi i kulturze, że Scorsese powierzył jej przepisanie kilku scen z udziałem jej bohaterki, w tym sceny, w której podczas jazdy samochodem nazywa Ernesta „kojotem”, która pochodzi z opowieści Osagów o „naciągaczach”, która, jak powiedziała, ” Słyszała od Cote'a i innego, gdzie Molly i jej siostry rozmawiały o białych mężczyznach na ich orbicie. Gladstone przypisuje Cote'owi i Wilsonowi Pipsteemowi, prawnikowi z Osagów, który zaprosił Scorsese na kolację ze starszymi Osagów w Oklahomie przed rozpoczęciem produkcji, aby poinformować go o ich „Ludzie i pomoc jej w roli Molly. Według Gladstone, w wersji scenariusza, którą testowała w 2019 r., zanim Scorsese i DiCaprio spotkali Osagów, były trzy sceny pomiędzy Molly i Ernestem. Ostatecznie scenariusz zmieniono tak, aby w mniejszym stopniu skupiał się na Dochodzenie FBI w sprawie Panowania Terroru i nie tylko na temat związku Molly i Ernesta. Gladstone wyjaśnia: „Ich głosy, zwłaszcza Pipsteam Wilsona, bardzo przyczyniły się do poinformowania Molly, a wiele przepisanych scen i wersów pochodziło od niego, gdy dzielił się tymi historiami”. Jest takie powiedzenie Osagów, że jeśli masz siostrę, masz fortunę, więc stało się to jednym z wersów w filmie. To ostatnia rzecz, jaką Molly mówi do Anny: „Jesteś moim szczęściem”. Podobnie jak wiele kultur cieszy się z narodzin chłopca, Osagowie czują to samo, gdy rodzi się dziewczynka.

To jest coś, co łączy Osagów i Czarne Stopy: kobiety są najważniejsze.

„Jesteśmy matriarchalni, więc wszystko jest własnością kobiet” – mówi Gladstone. „W przypadku Blackfeet mężczyzna ma tylko siodło. Nie jest on nawet właścicielem swoich koni, więc jeśli popełni błąd, sygnałem, że ona już go tam nie chce, będzie to, że wróci do domu i tam będzie być siodłem siedzącym przed domem.

READ  Beyoncé prawie ma awarię garderoby, a rezerwowa tancerka ją ratuje

Dodaje: „Osagowie są również patriarchalni w tym sensie, że to mężczyźni mówią i są twarzą rodziny. Ale cała reszta to kobieta. Jeśli mężczyzna jest twarzą, to kobieta jest całym ciałem. „

Lily Gladstone L Rolling Stone'a.

Ostatnio Gladstone’a abonent Doświadcza tego i wypowiada to jako sposób na „dekolonizację własnej płci” i jako hołd dla swojego dziedzictwa Blackfeet.

„Płeć nie jest binarna” – mówi o Blackfeet. „W naszym języku nie ma zaimków związanych z rodzajem. W naszym języku o ludziach mówi się jedynie „oni”, a imię, które nadano, sugeruje płeć.

Zdobywca Oscara DiCaprio, który w trakcie filmu Ernest powoli zatruwa Molly, okazuje się hojnym partnerem Gladstone, pozwalając jej poprawiać sceny takie jak wspomniana sekwencja w samochodzie. Od dawna jest fanką DiCaprio Co jedzą winogrona Gilbert?film, który, jak mówi, „uwielbia wielu rdzennych mieszkańców”, ponieważ mimo że są biali, „rodzina w tym filmie przypomina wiele rodzin w indyjskiej krainie”.

Ponieważ rdzenni Amerykanie zawsze byli słabo reprezentowani w Hollywood, Gladstone rzadko widywała na ekranie ludzi wyglądających jak ona. Dlatego często kibicowała jego hollywoodzkiemu odpowiednikowi: Madmartiganowi Vala Kilmera Wierzba I Powrót JediStworzenia żyjące w lasach.

„Właśnie tam byłem Gwiezdne Wojny „Ponieważ byłam Ewokiem” – mówi z szerokim uśmiechem. „Wtedy o tym nie wiedziałem, ale są latarnią morską tubylczego oporu. I zachwiali tym. Przykro mi, obalili imperium”.

„Chociaż jestem bardzo rozczarowany JK Rowling teraz i kiedy Harry'ego Pottera „Było wiele osób, które uważały, że rozmowa o rodach i mugolach jest rozmową o rdzennych rodach”. „Znajdujemy sposoby na komunikację”.

Chociaż dorastając, określiła siebie jako „dziewczynę Ethana Embry’ego”, ze względu na jego role w nich Rekordy Imperium I Nie mogę się doczekaćjeden z filmów DiCaprio, który lubiła jako dziecko, posłużył jako punkt wyjścia do zrozumienia toksycznego związku między Molly i Ernestem.

Lily Gladstone jest laureatką Złotego Globu dla najlepszej aktorki w filmie dramatycznym.

Tommaso Bodi/Getty Images

„Jeden raz Może Był zakochany w Leo Człowiek w żelaznej masce – Z powodu powielania. „Podziw nie dotyczył króla Ludwika, ale Filipa, tego łagodnego. Musiał umieścić całe swoje zło tutaj i całą swoją dobroć tam, i to dało mi inny sposób zrozumienia miłości Molly do Ernesta.

Związek Molly Ernest Zabójcy Księżycowego KwiatuSam film nie obył się bez krytyki. Devery Jacobs, aktorka Pierwszych Narodów, która grała Elorę Psy rezerwowe Pisząc dla serialu, napisała na Twitterze, że znalazła film „Fucking Hellfire” do obejrzenia ze względu na jego skupienie się na „okrucieństwach, jakie wyrządzają nam biali mężczyźni”, a podczas gdy Gladstone „niosła Molly [with] „To ogromne błogosławieństwo” – pomyślała – „że każda z postaci Osagów czuła się boleśnie zabezpieczona, podczas gdy biali mężczyźni otrzymali więcej uprzejmości i głębi”.

READ  SNL żegna się z Kate McKinnon i Petem Davidsonem

To była skomplikowana sytuacja dla Gladstone, która nie tylko się pojawiła Psy rezerwoweAle od lat był blisko Jacobsa. Kiedy ją o to pytam, jej twarz opada.

„Jesteśmy przyjaciółmi. Kiedy rozbiła się na kanapie w Toronto Pewne kobiety Grałem w TIFF. Nie chcę jej tym stresować, bo uważam, że to niesprawiedliwe. „Jej reakcja jest jej reakcją” – twierdzi Gladstone. „Jej reakcja jest odpowiedzią na traumę, jaką szczególnie odczuwają tubylcze kobiety, gdy widzą te rzeczy po raz pierwszy. Miałem dużo czasu, aby pogodzić się ze scenariuszem. Ludzie z Osagów przeżyli swoje życie, aby zrozumieć tę historię. Proces kręcenia tego filmu dał wielu ludziom szansę na zabranie głosu.” Ostatecznie najbardziej zależy mi na reakcji Osagów.

I Gladstone, która na zawsze będzie związana z Osagami Zabójcy Księżycowego Kwiatui ma nadzieję utrzymać tę relację długo po zakończeniu sezonu nagród.

„Ja nic nie zrobiłam i nie uciekłam. Marty też nie. I produkcja też. Tam nadal są relacje” – mówi. „Często, gdy dorastasz w rezerwacie, wychodzisz do kina i zastanawiasz się: „Co właśnie się wydarzyło? „Rozmowy muszą być kontynuowane”.

Od premiery filmu życie Gladstone gwałtownie się zmieniło i wydaje się, że spokojnie podejmuje tę „dziką podróż”, przechodząc od jednego wydarzenia branżowego lub wywiadu do następnego. Po tym, jak została pierwszą w historii rdzenną ludnością, która zdobyła nagrodę Złotego Globu dla najlepszej aktorki, a także otrzymała nagrody dla najlepszej aktorki od National Board of Review i New York Film Critics Circle, stała się faworytką do Oscara.

Niedawno Gladstone siedziała obok Davida Finchera na pokazie filmowym w LACMA i obaj rozmawiali, m.in. Horoskop Reżyserka udziela wskazówek, jak poruszać się po sezonie nagród. Porównał to do przyjaciela uczącego nastoletnią córkę jazdy autostradą: „Nie pozwól, aby prędkość, jakiej oczekują inni, sprawiła, że ​​jedziesz szybciej, niż jesteś gotowy” – wspomina, zanim uśmiechnęła się do siebie. „Rzeczy toczą się własnym tempem”.

Poezja wg Marek Mina W Ekskluzywni artyści. utworzony przez Molly Greenwald W AGENCJA A-FRAME UŻYWA KOŚCI POLICZKOWEJ. Autor: Pat McGrath. zaprojektowane przez Jasona Remberta. Strój wg trener. noszone wcześniej Walforda. buty wg Jimmy Choo. kolczyki wg Jennifer Młodsza. Pomoc fotograficzna wg Sola Barrerę. Pomoc projektowa wg Wiltona White’a

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *